Happy Days

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur
adipiscing elit. Phasellus sodales nulla sem.

Delete this widget in your dashboard.
This is just an example.

Kajian 3 jurnal Kajian Kualititatif

Tuesday, August 17, 2010

Jurnal 1

Jurnal 2

Jurnal 3

Tajuk

Designing Assessments to Track Student Progress

Constructive solutions: Improving teaching and learning in e-learning environments

Module evaluation and feedback

Penulis

Namsoo Shin, Shawn Y. Stevens, & Joseph Krajcik

Dr Sue Trinidad

Alice Szwelnik, Oxford Brookes University

Abstrak

Makalah ini melaporkan penemuan dari penelitian yang menggunakan alat untuk membantu pendidik mengadar e-learning persekitaran. Persekitaran Belajar Online Survey (oles) instrumen dibangunkan menggunakan teknologi dalam talian, termasuk format tinjauan berasaskan web dan database SQL dimana data tersebut langsung ditangkap, dianalisis dan dilihat melalui paparan data atau paparan charting. Hal ini membuat instrumen sangat mudah dan hasilnya dapat dilihat akan menyediakan pendidik menggunakan e-learning dengan mekanisme untuk menyesuaikan mereka mengajar dan meningkatkan persekitaran belajar. Survei oles ini dikendalikan selama tahun 2004 dan 2005 dan data daripada tiga kelas kajian kes menggunakan e-learning di Hong Kong dan Australia disajikan. data kualitatif dari wawancara digunakan untuk mengesahkan data yang dikumpul dan dibincangkan berkaitan dengan sokongan yang diperlukan oleh pendidik yang mengembangkan dan mengajar dalam persekitaran e-learning sebagai kaedah untuk meningkatkan kualiti persekitaran e-learning melalui penyelesaian konstruktif.

Tiada dinyatakan

Objektif Kajian

Untuk mencuba instrumen dalam talian dengan para pensyarah dan pelajar universiti menggunakan e-learning

Untuk membantu pensyarah universiti untuk meningkatkan belajar dan mengajar berdasarkan dapatan refleksi dari apa yang mungkin berubah dalam e-learning

Persoalan kajian

Proposal ini menggambarkan proses desain penelitian, Bina-Centered Design, untuk pembangunan tugas penilaian untuk mengesan pembangunan jangka panjang belajar pelajar untuk idea teras dalam ilmu - transformasi bahan.

Kajian ini dilakukan untuk membantu pensyarah meningkatkan pengajaran dan pembelajaran di dalam persekitaran dalam talian

Untuk mengkaji kelemahan dalam proses penilaian modul, mengatasi masalah bagi isu ‘meningkatkan penilaian modul dan maklum balas kepada pelajar’

Metod / Instrumen

mengumpul data cross-sectional dari 500 pelajar menengah untuk membangunkan, piloting, dan menyemak semula item penilaian.

Penyelidik menggunakan kaedah tinjauan di mana, pelajar daripada beberapa buah sekolah telah diambil sebagai sampel kajian bagi melihat sejauhmana keberkesanan sistem oles ini dalam menyediakan maklumat

1. wawancara dua puluh kakitangan akademik senior dan pengurus terlibat dalam jaminan high
antara Mac dan Julai 2005

Sampel

500 pelajar menengah

kajian ini terdiri daripada tiga kelas kajian kes, iaitu :

- Satu kelas pelajar adalah mahasiswa paruh waktu di Master of Science di bidang Teknologi Maklumat (MSc [ITE]) modul Belajar Mengajar dengan TI (n = 33) di sebuah universiti di Hong Kong.

- Dua yang lain kelas berasal dari sebuah universiti di Australia Barat yang terdiri daripada pendidik latihan penuh-masa di Sarjana Pendidikan modul Komputer dalam Pendidikan (n = 16) dan Teknologi dalam Pendidikan (n = 15).

dua puluh kakitangan akademik senior dan pengurus

Prosedur

1. Mengemukakan soalan

2. Mengumpul data

Mengunakan servey dalam talian iaitu oles pada akhir kelas terakhir dalam setiap modul untuk mengumpul data kuantitatif

Email, wawancara, jurnal reflektif dalam talian dan forum diskusi online dengan pelajar dengan ketiga-tiga kelas untuk mendapatkan data kualitatif yang memberikan pemahaman yang lebih empati keberkesanan persekitaran belajar.

Mengumpul ulasan dan dapatan daripada pelajar di peringkat yang berbeza. Antaranya :

· Ahli Lembaga – modul tahap kepuasan dengan jumlah pengalaman di universiti

· Sekolah - modul tahap kepuasan fakulti

· Kursus / program -tahap kepuasan dengan belajar dan mengajar

· Guru dinilai oleh pelajar

· Modul-level operasi dari sebuah modul tertentu atau unit

Dapatan Kajian

Adalah penting bagi pendidik untuk memiliki pengetahuan mengenai teori-teori belajar dalam merancang dan melaksanakan e-learning.

Di samping itu, para pendidik juga memerlukan maklum balas untuk memberitahu mereka tentang usaha apa ayang digemari dan disukai oleh para pelajar.

Data yang diperolehi digunakan untuk melakukan perubahan reka bentuk pembelajaran yang sesuai dengan persekitara belajar pelajar.

Sebagai mana kualiti modul bertambah baik pihak pengurusan perlu melakukan perubahan tanggungjawab dan pemilikan modul penilaian kepada modul kepimpinan

Sebagai mana kualiti modul bertambah baik pihak pengurusan perlu melakukan perubahan tanggungjawab dan pemilikan modul penilaian kepada modul kepimpinan

Semua responden bersetuju bahawa lebih banyak modul kepimpinan yang dibuat akan memberikan lebih penglibatan dan tanggungjawab





Implikasi Dan Cadangan

Kajian 3 jurnal kualitatif ini amat bermakna bagi penulis. Melaluinya penulis berpeluang untuk mengembangkan lagi pengetahun sedia ada penulis ke tahap yang lebih tinggi. Pada awalnya pengetahuan penulis agak sedikit, namun melalui pengalaman penyelidikan 3 jurnal ini telah membantu penulis memahami denngan lebih mendalam tentang kajian kualitatif dan seterusnya diaplikasikan dalam kursus yang akan penulis jalankan.

Berdasarkan kepada ketiga-tiga jurnal yang dikaji, penulis mendapati bagi memastikan keberkesanan kursus dalam talian yang akan dijalankan memerlukan penulis untuk memastikan langkah-langkah awal diambil. Antaranya ialah memastikan keperluan kursus komputer dalam talian disediakan.

No comments:

Post a Comment